Omdat de NBVH kwaliteit en professionaliteit hoog in het vaandel heeft staan, is zij in 2021 gestart met een cliënttevredenheidsonderzoek. De doelen van dit onderzoek waren het verkrijgen van inzicht in de tevredenheid van de cliënten over de gevolgde therapie én het vaststellen van verbeterpunten, zodat de kwaliteit van onze zorg nog verder kan toenemen.
Samenvatting conclusies van dit onderzoek:
In totaal hebben 116 mensen die de therapie bij een NBVH therapeut hebben afgerond per e-mail een uitnodiging gekregen aan het onderzoek mee te doen. Daar hebben 74 mensen gehoor aan gegeven. Dat is een respons van 64%. Zij hebben een online vragenlijst ingevuld.
Gemiddeld cijfer 8,5
Gemiddeld is een 8,5 gegeven voor het nut van de therapie. Het overgrote deel van de cliënten (81% ) beoordeelt het nut van de therapie met een acht of hoger. Zo geeft 42% een tien en 39% een acht. 14% geeft een zeven. Twee respondenten geven een zes, een respondent een vijf en een respondent geeft een 1.
De vier belangrijkste elementen die eraan bij hebben gedragen dat de therapie nuttig was:
1. de deskundigheid van de therapeut
2. de gebruikte methodiek en interventies
3. het inlevingsvermogen van de therapeut
4. de respectvolle houding van de therapeut
Andere conclusies
Het merendeel van de respondenten heeft bewust voor deze niet-regulier therapie gekozen, namelijk 77%.
Het overgrote deel van de respondenten vindt dat zij door de therapeut voldoende is geïnformeerd, 97%. Voor 3% is dit deels.
Iedereen waardeert de bereikbaarheid van de therapeut als goed, 100%.
Vrijwel iedereen kon snel terecht (93%).
Enkele quotes van cliënten:
“Heel tevreden over de aanpak, oplossingsgericht en zelfversterkend”
“Erg prettig en professioneel”
“Er waardevolle aanpak, maatwerk met gebruikmaking van diverse methoden en technieken!”
“Aan te raden bij een ieder die in de put zit en er graag aan wilt werken”
“Ben geholpen op meerdere vlakken “
“Meer inzicht in mijn eigen proces”
“Ik voel me rustiger en tevredener, minder gespannen”
“Door de behandelingsmethode kon ik dit bij veel problemen toepassen”
Lees hier de hele rapportage: Rapportage Cliënttevredenheidsonderzoek NBVH 2021